veien til førerkortet mitt

For å i det hele tatt kunne kjøre bil trenger dere grunnkurset, det kan taes fra man er fylt 15 år! Jeg tok dette da jeg var 15, så når jeg ble 16 kunne jeg begynne å øvelseskjøre bil. Anbefaler alle å gjøre seg ferdig med dette – for å være 18 år og enda ikke ha tatt GRUNNKURSET. . . Det kan jeg tenke meg er ganske så kjipt. Er vel fire (?) samlinger man må på og i tillegg deltar man på førstehjelpskurs og mørkekjøring. Jeg begynte hvertfall med min første kjøretimer allerede i mai 2012, hadde jo håpet å få lappen til bursdagen min den 16.juli – men siden jeg var treg med teorien ble det dårlig med det. . . Men hadde jeg tatt teorien tidligere kunne jeg hatt det! I løpet av sommeren hadde jeg veldig mange kjøretimer, og i løpet av høsten var jeg ferdig med både langkjøring og glattkjøring. I slutten av september (om jeg ikke tar feil) var jeg ferdig med alt og hadde bare oppkjøringen igjen! Siden jeg enda ikke hadde tatt teorien var det vanskelig å få oppkjøring, så etter å ha motet meg opp i noen uker tok jeg den og besto! Utrolig deilig følelse å bestå på første forsøk, vet ikke hva jeg skulle gjort om jeg strøk. . .

Siden jeg tok teorien ganske sent på året var det knapt med oppkjøringsdatoer igjen, så jeg fikk ikke før den 9.januar. Tiden gikk faktisk utrolig fort! Man skulle ikke tro at to måneder går fort, men jo. Var jo så heldig å ha julen mellom der, og i julen går jo alt ganske fort forbi. Så de siste ukene før oppkjøringen min hadde jeg tre-fire kjøretimer, hvor de to siste var samme uken som oppkjøringen – og den ene en time før oppkjøringen (obligatorisk). Følte meg veldig klar og var overhodet ikke nervøs under selve oppkjøringen! Hjalp jo også litt på å få skryt av sensoren etter oppkjøringen, hihi.

Jeg kjørte opp på Trafikkskolen i Harstad som ligger på Seljestad, og hadde Einar Viggo som kjørelærer. Så absolutt en kjørelærer jeg kan anbefale på det sterkeste! Han er veldig avslappet og rolig og jeg har aldri vært usikker på en kjøretime. Han er også veldig flink å lære bort og kunne svare på alt jeg lurte på!

Så noen tips til dere som skal ta lappen:

– Øv til teorien og ta den TIDLIG! Om man stryker må man vente i to uker før man kan ta den på nytt. Jeg brukte teoritentamen.no og if.no flittig, anbefales! Jeg leste nesten ingenting i boken, tok mest prøver på nett. Men her er det jo veldig individuelt hvordan folk lærer best.
– Gå til en kjørelærer du er komfortabel med, liker du ikke den du hadde første kjøretime med er det ingen problem å bytte.
– Øvelseskjør masse hjemme (men ikke lær deg uvaner), det gjør det enklere på kjøretimene! Har du inne det grunnleggende kan det hende du trenger mindre kjøretimer.
– Send inn søknad om førerkort! Det kan dere gjøre på vegvesnet sine sider.
– Spar penger!! Det kommer til å gå masse penger til lappen, så det er lurt å begynne tidlig å spare opp. Jeg var heldig å hadde alle mine konfirmasjonspenger!
– Planlegg og bestem deg for når du skal ha lappen. Det kan ta alt fra 3 måneder til 3 år – alt etter hvor motivert du er!

Håper dette var til hjelp for noen! Er ikke så veldig flink å forklare, men håper dere skjønner.

4 kommentarer
    1. Nå kom motivasjonen min ! Skal prøve å få tatt oppkjøringen på bursdagen min, altså neste lørdag om 1 år, så skal kjøre mye hjemme, og lære meg skikkelig med bilen før jeg begynner med særiøs kjøring 🙂
      Hvordan synes du glattkjøringen var? Spurte kjørelæreren din om hva “skrensegrense” er, og opplevde du det? Om du vet hva det er 🙂 Takk for svar ^^ Og TAKK for masse motivasjon !! <3

    2. Nå tror jeg at jeg har sett gjennom nesten alle innleggene dine, og jeg må bare si at jeg syns bloggen din er super bra, Stine 🙂 Denne kommer jeg virkelig til å følge videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg