elefanten Baba

Selvfølgelig måtte noen komme med at det ikke er dyremishandling merano holder på med. Men hva er det da? De holder dyr i fangenskap (hvor de ikke hører hjemme) enten i en liten tilhenger hvor de ikke klarer å verken snu eller legge seg, eller i et telt hvor de blir pisket rundt og lært triks. Er dette et liv dere kunne sett for dere å leve? Tror ikke det. De stakkars dyrene har ingen stemme til å fortelle hva de føler, tenk hvordan det er da? Klarer du i det hele tatt å se for deg situasjonen? Dyr skal leve i det fri, på grønt gress i naturen.

Ikke i en tilhenger.
Ikke på en scene.
Ikke som underholdning.
Ikke fastspent med kjetting.
Ikke innesperret. 

Er dette noe dere kan unnskylde? Er dette noe dere vil gi penger til og støtte? Om dere drar på sirkus, betaler inngangspenger og sitter på tribunen der å klapper når elefanten har gjort sitt nummer – så er dere så godt som med på mishandlingen. Noe å tenke på! Jeg får faktisk vondt i meg når jeg ser på disse filmene som er filmet “bak scenen” på sirkus merano av elefanten Baba. Begynte faktisk å gråte av den siste filmen her! Baba har fått en stereotyp atferd som følge av sin tid i sirkuset. Dette skriver NOAH: Stereotypier er negative velferdsindikatorer som vitner om mangler i miljøet (for lite bevegelsesfrihet, for kort etetid/feil diett). Stereotypier er vanlig hos elefanter i fangenskap og vises blant annet ved at dyrene gjør repetisjoner av bevegelser. Dette kan vises i at de svinger hodet opp og ned eller frem og tilbake gjentatte ganger.”

“Elefanter på sirkus lever mesteparten av livet innesperret i trange transportvogner eller innhegninger uten mulighet til å utfolde seg eller utøve naturlig adferd. De blir også trent med vold. I denne videoen filmet på Cirkus Merano ser man elefanten Baba bli pisket til å utføre “triks” før forestilling. Man ser bruk av elefantkrok som er forbudt å bruke.”

Så, hvem av dere skal på sirkus i år? 🙂

25 kommentarer
    1. ikke jeg 🙂 har ikke vært på sirkus siden jeg var 6 år gammel og nå er jeg snart 18 😉
      Fra nå av hvis jeg ser noen plakater av sirkus skal jeg rive dem ned

    2. Jeg har lyst til å jakte ned alle som jobber på dette sirkuset og piske dem til de blør seg halvt ihjel, og deretter få dem til å underholde et publikum med forskjellige triks. Etter dette skal jeg sette dem i hver sitt bur hvor de ikke kan bevege seg i det hele tatt. De skal isoleres fra omverdenen og lide slik dyrene deres gjør. ( Jeg skal jo ikke gjøre dette, er bare en tanke :–)))

    3. Jeg var på sirkus da jeg var 12 år, og jeg satt på tribunen og gråt mens alle andre lo og klappet da elefantene opptrådte. Aldri mer skal jeg støtte sirkus som bruker dyr, aldri skal mine barn få være med på sirkus med dyr, og jeg skal fortsette å rive ned sirkusplakater på gaten. Veldig bra innlegg! Folk tenker ikke over at sirkus er dyreplageri

    4. Skulle ønske denne elefanten kunne trampe ijæl disse forbanna drittmenneskene!!! Fy faaen dette provoserer! Blir lei meg når jeg ser dette,gråter!! Stakkars dyr! 🙁

    5. Ka med vi mennesker som gjør det med hunder, lærer dem triks, og div ting for så å sende den på hunde show ?
      om du skal tenke sånn så må du også kunne se på andre ting. Jeg syns heller det e viktig å stoppe misbruk av unger i andre land først , før man prøve å stoppe detta !

    6. HELT forjævlig at dette i det hele tatt er lov. Aldri vært på sirkus, kommer aldri til å skje. MÅ virkelig få en stopper på dette!

    7. Er så sur på mamma for at hun tok meg med på sirkus når jeg var liten! Blir så lei meg av å se på det her..

    8. Jeg skal ikke på sikrus i år!!! Da jeg var lita tenkte jeg ikke over dette men nå når jeg har blitt litt eldre, har jeg tenkt over at man betaler for å sitte å se på at dyrene blir mishandlet…. Synes dette er virkelig helt på trynet…Nå på Tirsdag kommer Sikrus Arnardo hit til Levanger, å jeg kjenner jeg vil tenne på teltet de har, lukke opp burene å slipp de stakkars dyrene fri….. Les gjerne innlegget jeg skrev om akkurat dette om å ha dyr å sirkus
      JULIE: Hunder på hundeshow blir noe annet, de er jo skapt for å bli dressert til slikt.

    9. Det ser jo ut som om han pisket han for moroskyld. Hun andre brukte den nesten ikke, og da oppførte han seg fint.

    10. Huf!!
      Jeg tok med meg datteren min på to år for å se Merano nylig (ca en mnd siden).
      Da fikk vi bli med ut å se elefanten før den skulle “opptre”.
      Den hadde de tristeste øynene, og var tydelig stressa. Stor å trippet frem og tilbake med frambeina, og nikket opp og ned med hodet hele tiden.
      En måtte ikke være noe geni for å skjønne at elefanten ikke hadde det bra.
      Men det samme gjelder kamelene. De var ekstremt dårlig i pelsen, og så ikke bra ut i det hele tatt.
      🙁

    11. Før brukte jeg å dra på sirkus, men etterhvert har jeg innsett at det er jo helt forferdelig. Hvorfor innser ikke politikerne i Norge hva som faktisk skjer? de må virkelig gjøre noe snart, dette er helt forferdelig.. De folkene burde bli fengslet og rammet like hardt som dyrene.. fra nå av kommer jeg til å rive ned absolutt alt jeg ser av sirkusplakater, dette gjør meg forbanna..

    12. HuffHuff! Srev ned cirkusnavnet på notater, sånn at jeg kan gjøre det samme hvis ciruset kommer til Bodø!

    13. Jeg har kun vært på sirkus en gang, for mange mange år siden når jeg var veldig liten. Etter det har jeg AAAALDRI vært på sirkus med dyr. Det er rett og slett ondskapsfult å støtte noe så forferdelig.

    14. Var på sirkus da jeg var liten, men kommer aldri til å dra dit mer. Da jeg var liten forsto jeg ikke hvordan dyra har det, det er helt forferdelig. Nå er det mange av vennene mine som sier at det ikke er dyreplageri og drar på sirkus, men jeg sier at det er jo dyreplageri og at de ikke må dra på sirkus. Det skal i allefall ikke jeg gjøre mer. Ungene mine skal heller aldri dra på sirkus. Kjempe bra innlegg, kanskje de som drar på sirkus ser dette og skifter mening? Bra at noen tar i et tak! 🙂

    15. Sitter med tårene i øynene etter videoene. Helt forjævlig at noen kan gjøre sånn mot dyr. Dyr som er helt hjelpesløse og som ikke har noe de skulle sagt. De har ikke en egen stemme, derfor må vi mennesker med litt fornuft i hodet ta i ett tak. Hvis ikke jeg tar feil så hadde ikke elefantene på videoene støttenner, bare fordi at sirkusmennene er noen feige drittsekker, skal man være med dyr så må man godta ALT med dyrene.
      Tenkte jeg bare skulle informere om hvordan sirkusene får elefantene til å bli ”tamme”. Fra de er bitte liten tar de og skyter moren (elefanter er jo livsfarlige) og tar med seg ungen. De fjerner støttennene, binder elefanten i alle fire beina fast og tenner en ild ring rundt den (elefanter/alle dyr har stor respekt for ild og flammer). Slik som det blir den stående i flere dager, uker, eller så land tid det måtte ta. Der står den helt uten vann, helt uten mat, og folkene på sirkus kommer og pisker og bruker kroker på den. Dette helt til elefanten knekker sammen på bakken og har helt gitt opp livet. Også begynner treningen, med enda mer mishandling helt til den gjør som den skal. HELT FORJÆVLIG!
      Så har du da landbruksministeren Trygve Vedum. Hvor dum går det an å bli?? Alle fagfolk har anbefalt å si nei til elefanter på sirkus i Norge også kommer han og sier ja til elefanter i sirkus fordi ”det er gøy og underholdende” . Når flere titalls fagfolk sier NEI så er det helt på trynet at en person skal si JA fordi HAN vil!
      Ble litt lang kommentar, men jeg måtte bare kommentere og få det ut! Skriv gjerne dette om som ett innlegg på bloggen din for at enda flere skal forstå hvordan situasjonen faktisk er!
      Supert at du skriver hvordan virkeligheten faktisk er. Skulle vært flere som oss her i verden!

    16. Hva er det som feiler folk nå til dags? Man skal ikke behandle dyr som søppel! Hvis dyrene aldri har gjort deg vondt hvorfor i Helvette skal du skade dem?! Jeg blir så sinnsykt irritert!

    17. Foreldrene mine tok meg med på sirkus èn gang da jeg var liten, slik at jeg skulle få se hvordan det var, slik at jeg skulle få oppleve det, siden alle mine andre venner hadde vært på sirkus. Etter den ene gangen syntes jeg at det var så gøy, så jeg spurte de flere ganger om vi kunne dra på sirkus igjen (jeg var så klart liten og visste ikke bedre). Men jeg fikk beskjed om at de ikke betaler for noe sånt flere ganger. Jeg fikk ikke lov til å dra dit igjen. Så ja, jeg har vært på sirkus en gang i hele mitt liv, men ikke etter det. Og ikke skal jeg det igjen heller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg