den lange lista

Vi har alle vært der. En eller annen gang har vi vært misfornøyde med oss selv. Det kan være alt fra nesekomplekser til hårproblemer som gjør at selv den med fantastisk god selvtillit når bunnen en gang i blandt. Eller tar jeg feil? Jeg har venner som sliter med kroppskomplekser, for små pupper, for liten nese, for stor rumpe, for små lepper, for mye hofter – og lista fortsetter i evigheter. Jeg kan fortelle gang på gang at det ikke er noe å tenke på, at de er nydelige og fine akkurat slik de er – men så er det denne selvfølelsen, det at de skal innse det selv og bli glade i seg selv akkurat slik de er. Det er så mye enkelere sagt enn gjort. Det hjelper ikke å få 100 komplimenter om dagen om du ikke klarer å ta de til deg og faktisk forstå at folk mener det.

Jeg har også komplekser, mange ting jeg sliter med. Men jeg velger å ikke fortelle akkurat hva det er jeg misliker siden det kan bli brukt mot meg i senere tid – dere skjønner sikkert hva jeg mener. Det er alltid så lett for noen å pirke på andre og om de kan – helst holde seg anonyme om de kan mens når de sprer kvalmen. Føler folk seg bedre av å rakke ned på andre uten å stå frem med navn? Får de bedre selvtillit av det? Sover de bedre om nettene? Ikke vet jeg, men noen synes vel bare det er så utrolig morsomt. 

Men er det noe alle burde lære seg så er det å være fornøyd i sin egen kropp. Og om du ikke er det – gjør noe med det! Det er ingen kommentarer du får etter deg som burde sitte igjen, ingenting du burde ta til deg og tenke på over lengre tid. Om du er fornøyd med deg selv, ikke la noen andre ta det fra deg.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg