støtte pels?

Først og fremst – hurra for regjeringsskifte! Nå satser jeg på fire flotte år med forandringer ♥ Og gratulerer til Erna som vår nye statsminister!


Var en som mente at jeg var for pelsoppdrett siden jeg stemte FRP i går. . . Og det første jeg tenker er – er du virkelig seriøs? Mener du det du sier? Uansett hva jeg hadde stemt så hadde partiet hatt saker jeg støtter og ikke støtter. UANSETT hvilket parti. Og det er mange partier som støtter pelsoppdrett i form av å gi dem penger, beklageligvis. . . Det er ikke dermed sagt at jeg støtter pelsoppdrett bare fordi FRP gjør det. Og en annen ting er at FRP faktisk vil kutte støtten til pelsdyroppdrett siden de mener at de burde klare seg selv. Det er hvertfall en start! For om næringen ikke får støtte verken i form av penger eller etterspørsel, så vil det til slutt ikke lønne seg for dem å selge pels. Kanskje noe å tenke på?

FRP er også det eneste partiet som vil ha dyrepoliti, noe som forhåpentligvis blir en realitet nå! Folk som ikke er skikket til å ha dyr burde ikke få ha dem. De har jo dyrepoliti i flere land og jeg synes det er på høy tid at vi får noe lignende i landet vårt. Dyr har ikke en stemme sånn som oss. De kan ikke snakke for seg selv og fortelle hva de mener, hva de føler eller hva de tenker. Derfor er det viktig at vi kan tale deres sak. Vi burde beskytte dyr og straffe folk som mishandler dem, helst på lik linje som om de skulle mishandle et annet menneske.

Jeg støtter ikke pelsoppdrett bare fordi jeg stemmer FRP. Det er dere som kjøper Canada Goose som støtter pelsoppdrett. Dere er også med på å støtte dyremishandling. Dere synes det er OK at coyoter lider for at du skal få en liten pelsremse på hetten din. For det gjør de, de blir fanget i fotsakser (som er ulovlig i Norge) og må kanskje lide i flere timer før de blir drept. Jeg hadde aldri kunne gått rundt i en canada goose jakke og følt godt om meg selv. Også har du den gode unnskyldningen at “jeg bor i nord-norge og trenger en goose for å være varm”. Hahaha?? Jeg bor i nord-norge og har klart meg i alle år uten ekte pels og canada goose. Det er en dårlig unnskyldning at man må ha canada goose i nord-norge, for ærlig talt. . . SÅ kaldt har vi det ikke.

Nei vet du hva. . . Det er dere som går med pelsdyr rundt halsen som støtter det, ikke jeg. Jeg bruker ikke mine penger på å støtte en slik næring og derfor anser jeg ikke meg selv som en som støtter pelsdyrnæringen. Det kan være noe å tenke på når du skal velge ut vinterjakken din i år. Er den ekte pelsen (som faktisk er styggere en falsk pels) verdt de ekstra 5000? Ikke for meg hvertfall. Og forhåpentligvis ikke dere heller. Det hjelper ikke å stemme miljøpartiet når du likevel går inn i stemmelokalet med en canada goose på deg.

Jeg klarer meg med falsk pels og har på meg vinterjakken min i år, som i fjor, med god samvittighet! Kan du si det samme?

Se på disse to da! Noe så nydelig. . . Tenk at en sånn har kanskje akkurat DU bak nakken din.

Les gjerne hva NOAH sier om canada goose HER

22 kommentarer
    1. Du skal få stemme hva du vil, jeg mente ikke være frekk. Merker du ble berørt av kommentaren min, og den var ikke ment som personlig eller respektløs kritikk. Dyresaker og pels er min hjertesak, men det trenger selvsagt ikke være din – men derfor tar jeg også dette som en av mine hovudmomenter når jeg skal velge parti. Jeg oppfatter FrP også som et distrikts- og innvandringsfiendtlig parti, og dette er også grunner til at jeg absolutt ikke stemmer dette partiet.

    2. Men positiv kritikk: utrolig bra at du er imot feks canada goose og dyrepels, jeg er som du sikkert skjønner veldig imot dette – så bra at du legger dette fram på bloggen din.

    3. Forsten, om venstre kommer i regjering med “oss”(siden jeg stemmer også Frp og regner med at vi blir i regjering med Høyre) så tror jeg at noen i venstre blir landbruksminister – som er positivt for dyrene ettersom venstre vil ha pelsdyrnæringen ulovlig. Jeg tror Frp og Høyre bryr seg ikke nok på den delen for dyr at de gidder å ta opp kampen mot venstre om de forseslår avvikling, såååå er ett lite håp mener jeg!
      Men, fantastisk skrevet!

    4. Du støtter jo på en måte pelsindustrien med fake pels også da 😉 Mange fake pelser ser veldig ekte ut, og folk rundt kan da bli påvirket til å kjøpe pels, dårli å forklare håper du ser poenget. Så lenge du ikke har et skilt hengende på magen at det er fake pels du går med på hetten, så blir det litt feil å anklage folk for canada goose, + canada goose bruker mye av intektene sine på å få slutt på dyremishandling i feks dyreparker. Så canada goose er ikke så grusomme som alle skal ha det til. Canada er dessuten et av de landene i verden med strengest regler for behandling av dyr. Det som virkelig er dyreplageri i verden er pelsdyrfarmer og cirkus. Rimelig lei av at alle skal disse canada goose så innmari mye, uten å sjekke opp fakta. Noe jeg har gjort, uten at jeg eier en canada goose, vil heller ikke ha en.

    5. Skulle kjøpe meg ny parkas på nelly (Min første parkas) så spurte moren min om jeg ikke ville ha den jakken til 30oo isteden for den til 950, hun mente det var bedre kvalitet, så sa jeg at det var pga pelsen, jeg vil ikke gå med pels! Som de sier ”fur? i’d rather go naked”

    6. Utrolig bra skrevet Stine! Du har helt rett i det du sier her, mennesker og dyr har like mye rett synes jeg. Og det trist at folk ikke tenker på hva vi faktisk gjør med de få dyrene vi har, vi ser jo selv at flere og flere dyrearter minsker med årene av de forskjellige handlingene vi gjør mot dyr og miljøet rundt dem. Ufattelig trist, så vakkre dyr med mange unike personligheter. Håper virkelig Frp lover dyrepolitiet til Norge. Det trenger vi, alle land trenger det. Vi trenger ikke ekte pels i vår leve tid. Det er fint med ekte pels, men bare om de blir hold på dyrene. Har selv hatt ekte pels skjerf og sko. Men da var jeg ikke klar over at det var ekte og det var også noe jeg hadde fått i gave. Da jeg fant dette ut fristet det ikke mye å gå rundt med det. Fint at det finnes slike personer som deg, at noen tenker på dyrene også! Skulle bare ønske det ble lagt enda mere vekt på. Og at flere brydde seg. Synes det er flott du skriver dette på bloggen, slik at andre også kan se at det er fælt og dårlig gjort av oss mennesker å godta flere mord på dyr. Og at vi ikke minst er med på å la det fortsette så lenge vi kjøper plagg med ekte pels. Dette gjelder også ekte skinn.
      You go Stine! Supert innlegg!

    7. Jeg er kanskje er hjerteløs person. Men jeg har virkelig ikke så mye i mot pels. Er det “lov” ?

    8. Navn: Nei – jeg støtter dem på ingen måte med å ha falsk pels. Noe så teit å si??? For å kunne støtte noen så må man være forbruker av produktene deres, altså gi dem støtte i form av penger, man må kjøpe varene deres. Og det gjør ikke jeg og er dermed ikke med på å støtte dem. Og eksemplet ditt var veldig dårlig, for jeg har aldri tenkt “åh en sånn må jeg ha” uten å sjekke opp hvilken jakke det er.

    9. Navn:
      selv om jeg kommenterte dette med FrP på hva hun stemte, må jeg faktisk ta Stine Mari i forsvar – hun støtter jo IKKE pelsindustrien med å ha falsk pels, hun gjør jo faktisk motsatt. Falsk pels er et humant og reflektert alternativ, i forhold til ekte pels som er så inhumant som du får det. Og Canada kan si hva de vil, men måten dyrene blir behandlet på som canada goosen blir laget av er hjærteskjerende og ikke human.

    10. da jeg skulle kjøpe parkas i år, sjekket jeg opp de som laget jakken, jeg bestemte mg for en SVEA jakke, med fake pels. Men siden jakken har dun inni ville jeg sjekke opp hvordan SVEA behandler dyr. Jeg ble ganske positivt overrasket! SVEA bruker masse penger på å gi det opptimale livet til dyrene de bruker, ja noen av jakkene har pels, men pelsen er fra dyr som har levd i store innhegninger/uteomeråder og som har dødd naturlig (om dette i det hele tatt er sant, kjøper ikke pels uansett) også dunen og fjærene inni er fra døde fugler så nappingen skjer ikke mens dyret enda lever. Mange tror sikkert at når dyret er dødt er ikke pelsen fin eller like bra kvalitet, men det er det! Dyrene får godt med mat, og bor så naturlig som mulig, dete bruker merket masse penger på, og de sjekker opp hvordan dyrene har det hver mnd.
      Jeg blir irritert når jeg ser at folk går med ekte pels, pga det er mote….. Pels og dyre merkeklær er helt idiotisk! SOm oftest så sier de bare, at dyret allerede er dødt og da gjør det ikke noe…. de forstår jo ikke at når de kjøper jakken støtter de at 5 dyr til dør… trist

    11. Hvis du er glad i dyr så bør du absolutt ikke stemme FrP! Det handler ikke bare om pelsdyr og dyrepoliti! Flere partier som har utredet gode standpunkt når det gjelder dyrevern og pelsdyr.

      Fremskrittspartiet er for økt eksport av hval og sel blant annet, fangsten på disse dyrene er den verste sort av dyremishandling! De er heller ikke for ulv i norsk natur. Elefanter på sirkus og dyreforsøk vil de heller ikke bry seg om å gjøre noe med.
      Så om du stemmer FrP så gir du de fleste dyr en dårlig fremtid! Du gir tilogmed dine barnebarn en dårlig fremtid, for FrP tror ikke engang på menneskeskapte klimaforandringer, de driter i at vi forurenser jorden vår og vil ødelegge alt dyreliv i det norske havet med oljen sin. Jorden kommer til å være ødelagt når dine barnebarn bli født om vi ikke bremser utviklingen!
      Les den linken her, der skriver NOAH, organisasjon for dyrs rettigheter hvilke partier som faktisk prøver å gjøre noe for dyrene.
      http://www.dyrsrettigheter.no/menneske-og-andre-dyr/politikk-og-samfunn/hvordan-stemmer-jeg-dyrevennlig/?fb_action_ids=10151574479430443&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210151574479430443%22%3A208812472611206%7D&action_type_map=%7B%2210151574479430443%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=%5B%5D
      Hilsen student i miljøkjemi!

    12. Jeg kjøpte meg svea jakke i år, siden som en sa gjør de det på en ordentlig måte!
      SVEA har sertifikat fra deres fabrikk om at både dun og pelsen på jakken kommer fra godkjente gårder, og at det skjer på en ordentlig og human måte. Innkjøpsavdelingen til SVEA besøker gårdene og fabrikken for å ettersjekke dette.

    13. Jeg mener du støtter pels til en viss grad om du går med fake pels også. Fordi du “reklamerer” for pels. Er jo ingen måte å vri seg unna det på?? helt klar en canada goose har større påvirkningskraft innen pels, for alle vet at de har ekte. Men en toppblogger som går i en jakke med pels på kragen uten å gjøre det klart at det er fake, mener jeg på en side er å støtte pels. Da setter du jo utseende ditt foran. Selv om det er fake. Det er jaffal min mening, og syns du skal respektere den sånn som jeg respekterer din, istedenfor å slenge at det er teite eksempler jeg kommer me 😉
      Og ja canada goose dreper ikke dyrene på en bra måte. MEN de har de jakkene der dyrene er drept på den beste måten iforhold til de andre. Derfor hater jeg at canada goose alltid er den som blir dissa, UTEN at de som skriver om den faktisk har stor peiling på hva de snakker om. Coyotene kommer IKKE fra pelsfarm. amen

    14. Navn: Begynn å stå frem med navn så skal jeg gidde å bry meg om det du sier 🙂 Og btw, når en toppblogger har på seg en jakke er det jo en selvfølge at de skriver hvor den er fra, og om folk liker den så kjøper de den og da er det jo bare flott om det er falsk pels 🙂

    15. Grunnen til jeg ikke står frem med navn er jo for jeg ønsker å være anonym haha. Grunnen for jeg skrev det var jo for jeg har ei venninne som kjøpte en jakke hun hadde sett på en blogg, (der det ikke sto hvor den var kjøpt) og hun trodde det var fake pels, men viste seg i ettertid at det ikke var det. Fordi fake pels nå til dags ser veldig ekte ut mange ganger. Derfor trodde hun at den var bare bra fake, siden jakken ikke kostet all verden. Så jeg la kanskje frem poenge mitt feil med at du støtter pelsindustrien med fake pels, for det gjør du jo ikke. Men påvirkningskraften hvis du IKKE skriver hvor jakken er fra. Men hører jo selv at poenge mitt høres ganske dumt ut

    16. Navn: ja, det høres VELDIG dumt ut. Og det at hun ikke sjekket ut om det var ekte eller falsk pels får være hennes egen feil, de som virkelig bryr seg om at det skal være falsk pels spør før de kjøper noe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg