10 bloggtips

Tenkte å komme med noen bloggtips til dere! Det er lørdag og jeg er snart på tur i dusjen, i kveld skal jeg til Martine sammen med noen andre og feire litt halloween! Jeg har ikke kostyme, så jeg sliter faktisk litt. . . Kanskje jeg bare tar på meg minnieørene og er litt minnie i kveld? Hehe, most likely! Som vanlig henger jeg veldig etter skjema, men jeg har vært litt sliten etter jobb, så derfor har jeg bare utsatt det meste. . . Ha en fin lørdag alle sammen, og håper noen drar nytte av tipsene mine ♥

1. Unngå kjedelige innlegg
Innlegg som sier “i dag har jeg ikke gjort noe som helst. hade” er utrolig kjedelige. Prøv å få inn litt som er interessant om du først skal skrive om din ellers kjedelige dag. Det er greit å ha en kjedelig dag 1 av 31 dager, men når du har 20 av 31 kjedelige dager kan du ikke forvente at folk skal fortsette å lese bloggen din. Du blir litt forutsigbar da. . .

2. Unngå dårlige bilder
Om du har en blogg som tillater deg å bruke bilder i 800px, så ikke bruk bilder som kun er 400px. Det ser teit ut og etter min mening ser det bare rotete ut. Ha store og flotte bilder! Og helst invester i et ordentlig kamera, webcamerabilder og bilder med dårlig oppløsning er ikke særlig pent. Og bruk bilder i alle innleggene dine! Det er kjedelig å lese om dagen din, også er det ingen bilder. Og om du skal ha bilder av deg selv på bloggen, prøv å få litt fine bilder, få noen andre til å ta bilder av deg. Jeg får venner eller lillesøster til å ta bilder av meg, da blir det litt bedre enn bare selvutløserbilder!

3. Unngå skrivefeil
En liten leif her og der er ok, men om du har skrivefeil i alle innleggene dine er det ikke en blogg jeg fortsetter å lese. Om du er usikker på hvordan samvittighet, interessant eller noe annet skrives – så google det! Er ofte jeg må gjøre det, fordi jeg kan ikke fordra å skrive noe feil. . . Da blir jeg bare flau, haha.

4. Lær deg _ord_deiling_
Det er nesten mer irriterende å lese om noen som har vært på “ut klednings fest”. Jeg blir sliten av å lese masse orddelingsfeil. . . Dette kan også googles om du er usikker på hvordan du skal skrive noe, du vet at en setning kan plutselig få en helt annen betydning om du bare skriver de rette ordene feil. . . Ananas biter og sukker biter? Eller ananasbiter og sukkerbiter? Støv suger? Eller støvsuger kanskje?

5. Legg arbeid i header og design
Sjokkrosa bakgrunn og en header med blomster og bier er ikke akkurat noe som tiltrekker seg oppmerksomhet, eller jo det gjør jo det, men det er oppmerksomhet på en negativ måte. Om du vil at folk skal fortsette å lese bloggen din, legg litt arbeid i å få ett fint og ryddig design og fin header. Jeg er så heldig at Amanda lager design og header til meg! Det er veldig mange fine gratisdesign som finnes, så bruk heller de i stedet for designene som ligger på blogg.no. Det blir litt mer personlig! Uansett om det beste selvfølgelig er å få et spesiallaget design, sånn som meg. Da er du sikker på at ingen andre har likt!

6. Vær ærlig!
Mange skriver uærlige ting bare fordi de får ting gratis eller får penger for å skrive om det. Om du ikke kan gå god for produktet du skal blogge om, så dropp det. Eller gjør det helt klart for de du får produktene fra at du kommer til å skrive din ærlige mening, da kan du skrive akkurat det du mener – og slipper å lyve! Om jeg leser om et produkt som jeg selv vet er dårlig, så blir jeg bare oppgitt om en blogger prøver å lure folk til å kjøpe det, bare for å få noe igjen for det.

7. Vær deg selv
Ikke prøv å etterligne noen andre, vær deg selv!

8. Ha enkelt bloggnavn
Om du vil at folk skal huske hvem du er, så kan det være greit å ha en blogg som ikke heter “stinemarislivienboble.blogg.no”. Hadde jeg kunne slått sammen bloggen min med min gamle, så ville jeg gjort det. Min blogg het før “stinemarik.blogg.no”, men så slettet jeg den og opprettet stineemarik.blogg.no. Så dum som jeg var sjekket jeg jo ikke om det var mulig å få opprettet den gamle, men det var det altså, så den bloggen finnes enda. Skulle gjerne hatt den bloggen nå! Men det blir så forvirrende, så jeg får bare holde meg her. Jeg synes personlig stineemarik er et veldig vanskelig bloggnavn, så om jeg hadde laget meg blogg i dag ville nok navnet blitt et annet! (evt tatt i bruk min gamle, hehe)

9. Alt er ikke perfekt
Det finnes ikke noe sånt som et perfekt liv. . . Jeg tror ikke at noen bare har det bra, alltid og til enhver tid. Så ikke lat som det. Du trenger ikke brette ut om dine private problemer i detaljer, men ikke skriv som om du aldri har det tungt eller tøft. Jeg liker faktisk bloggere som har det tøft bedre enn de som bare har det flott, heleeeee tiden. Høres kanskje slemt ut, men det er jo menneskelig å ha det vanskelig en gang i blandt – da blir det bare feil å skulle late som om du er umenneskelig.

10. Blogg fordi du vil det!
Jeg kan ha dager hvor jeg ikke orker å blogge, ikke orker tanken på det. Så da blogger jeg ikke, nettopp fordi jeg vet at innlegget kommer til å bli middelmådig – og sånne innlegg har jeg nok av her, hehe. Jeg gjennomskuer lett innlegg hvor bloggeren ikke er i blogghumør og egentlig bare blogger fordi de “må”. Du ingenting – så da lar du være!

Noen nyttige tips? ♥


5 kommentarer

Siste innlegg