kjære syklister jeg deler vei med.

Jeg har alltid blitt fortalt hvor viktig det er å bruke refleksvest når man går ute i mørket. Jeg har også fått med meg at det ikke er lurt å gå helt mørkkledd om man nå absolutt ikke har mulighet til å bruke refleks, av en eller annen grunn. Også har jeg skjønt det at sykler har like mye rett til å være på veien, som biler. . . I går kunne jeg tatt livet av en syklist. Ikke fordi jeg ikke fulgte med, eller fordi jeg kjørte for fort. Men fordi det ikke var gatelys der, syklisten var ikledd sort fra topp til tå, hadde hette på, manglet hjem, hadde droppet refleksvesten og gjorde plutselig et hopp fra siden av veien, til nesten midt på. Jeg har aldri hatt så høy puls i mitt liv, for jeg så jo ikke mannen før jeg var 7-8 meter bak han i 60km/t. Heldigvis lå jeg ikke over fartsgrensen og det kom ingen biler i mot på andre siden, men jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd.

For å kunne ferdes på veien med kjøretøy må man ha hatt opplæring og sertifikat. Hvorfor skal det ikke være likt for syklister da? De krever jo at bilistene skal dele vei med dem, men gang på gang ser jeg eksempler hvor syklister rett og slett ikke hører til på veien. Det finnes jo regler for dem også såklart, det er bare valgfritt om folk setter seg ned å leser dem før de hopper på sykkelen. Hvorfor kan det ikke bli påkrevd opplæring for syklister i likhet med alle andre kjøretøy?

Det deles ut sykkelsertifikat på skolene for å kunne få lov å sykle til og fra skolen. Dette synes jeg ikke er en dum sak. Om du skal få lov å ferdes på veien sammen med andre kjøretøy, burde du ha en lappe som sier at du er i stand til det og har hatt nødvendig opplæring. At du vet hvor du skal ligge på veien, hvordan du skal signalisere hvor du skal og vet hva sykkelen må være utstyrt med. Det er ikke bare barn som trenger å lære seg hvordan man skal sykle! For det skal ikke mye til for å omkomme i en bilulykke, og det skal i alle fall ikke mye til om ferdes på noe så lite som en sykkel. . .

En annen ting – man får bot om man mangler et lys på bilen eller ikke bruker bilbelte, men jeg ser ikke at politiet stopper syklister som mangler lys eller ikke har på seg refleksvest – sånn at bilister faktisk kan se at det er flere på veien. Det er heller ikke blitt påbudt med sykkelhjelm enda, (som jeg finner HELT utrolig i år 2015. . .) noe som kan redde liv like mye som et bilbelte. Om syklister absolutt skal dele veien med bilister – så synes jeg virkelig de skal ha like mye regler som bilister har. I alle fall med tanke på at de deler vei med blikkbokser på flere tusen kilo, og mange er så uoppmerksomme som de er.

Så vær så snill – dere som sykler på veien sammen med bilene. Sett dere inn i reglene på trygg trafikk, bruk refleksvest (!!), ha på hjelm og sykle helt til høyre på veien. At du plutselig vrir om styret og spretter ut i veien kan koste deg livet. 

________________________________________________________________________________

Del gjerne innlegget om du er enig.

5 kommentarer
    1. Veldig enig! Jeg holdt på å kjøre på en syklist som kjørte rett inn i rundkjøringen foran meg… Både refleks og trafikkregler er viktig for alle sin sikkerhet 🙂

    2. Viktig sak, Stine!
      Nå tror jeg faktisk det ER påbudt med ordentlig refleksutstyr på sykkel, og jeg har faktisk hørt om at politiet har begynt å stoppe folk på sykkel som ikke har utstyret i orden. Dette er f.eks. refleks foran og bak, på sidene og pedalene. I tillegg skal man ha lys på sykkelen bak og foran, for å kunne sykle i mørket. Jeg vet ikke om det er PÅBUDT med hjelm, men om alt det andre er påbudt virker det helt fjernt om ikke hjelm er påbudt :p
      Men viktig sak du tar opp! Jeg har vært litt sløv med å kjøpe nytt lys til sykkelen min. Det skal jeg gjøre med første anledning, siden du tok det opp så bra 🙂
      Du er så kul!
      Klem Anna

    3. Anna: hei! Jeg vet det er påbudt med litt refleks her og der på sykkelen, men jeg synes ikke det er nært å være nok. . . :-/ Jeg synes det skulle vært påbudt med vest – for den vet man at man ser uansett! Om politiet har startet å stoppe folk er det superbra, selv har jeg ikke lest noe om slike saker, kun når bilister blir stoppet. . . Det skulle vært likt fokus på bilister og syklister synes jeg! Hjelm kunne jeg ikke finne noen plass at er påbudt, så det er nok ikke det per i dag 🙁 Supert at du skal kjøpe deg nytt lys, det er så utrolig viktig å bli sett i trafikken!

      Tusen takk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg