barn på internett

Det er jo ingen hemmelighet at jenter alt fra 10-14 år i dag er mer aktive på det o-store internett enn det vi var på den alderen. Såklart forståelig, i og med at internett blir mer brukt i dag og apper og smarttelefoner ikke eksisterte på den tiden. Jeg skriver om dette er fordi jeg håper foreldre følger med på hva barna deres gjør. Om du har en jente som er aktiv både på snapchat, instagram og facebook, så bør du ha konto selv på disse plassene og følger med. Jeg ser egentlig på det som en selvfølge.

Jeg følger noen “småjenter” på instagram og har fra tid til annen droppet innom andre, og noen ganger blir jeg oppriktig satt ut av både hva jeg leser og ser. Jeg skal faktisk gi dere noen eksempler på hva man kan komme over;

– Jenter ned i 14-15 årsalderen (og sikkert yngre) som legger ut lettkledde bilder. Lettkledd i form av hipster/boxer og en minimal overdel, eller bilder hvor det lille av pupper de har fått er presset opp til det maksimale. Har også vært vitne til ei som hadde blogg hvor samme bildene kom frem. Dette synes jeg ikke er greit.

– De legger ut bilder med quotes (altså sitat) som indikerer at de enten ikke har det bra, ikke er bra nok, ikke har venner, at ingen liker dem – dere skjønner tegninga. Bilder som tydelig viser et rop om hjelp.

– De er slemme med hverandre. Egentlig ikke noe mer å si om den saken – de kan være frekke og kommenterer stygt. Som om ikke de er nok presset i dagens samfunn når det kommer til utseende, klær og alt annet.

– Eller så legger de rett og slett ut bilder hvor andre skal komme med komplimenter, noe som også kan ha motsatt effekt. “lik dette bildet om du liker meg” er typiske innlegg man kan finne.

Jeg håper alle foreldre følger med. Det er så viktig når de er såpass unge. Jo eldre de blir – jo mer blir telefonen livet deres. I tillegg må man ikke glemme hvilke mennesker de kan komme over, for eksempel på chatteprogram eller noe så “enkelt” som instagram. Noe som også får meg til å komme til neste punkt: ikke la barna deres ha åpen instagram, for alt i verden. Skal de være på instagram burde den være lukket og kjenne alle brukerne som følger dem. Man vet aldri. Samme gjelder snapchat!! 

Jeg skal ikke utelukke guttene, for de har jo såklart kontoer der de også – det er bare at jentene er på et helt annet nivå har jeg sett. Hovedregelen burde være: har du barn som har brukere på apper eller nettsider burde du enten være der å følge med, eller slette brukeren deres. Better safe than sorry, tenker nå jeg. For som sagt; man vet aldri.

Man kan ikke kontrollere alt de gjør, sånn er det bare. Men man kan ta over kontrollen litt om man er klar over hva de holder på med.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg