VÆR SÅ SNILL!

Her kommer dagens skjenneprek. Eller, er jo ikke egentlig det da. Bare et passelig oppgitt innlegg. 

Noe som stadig overrasker meg er hvor mange som spør etter medisinske råd og tips på nett. Jeg er med i noen grupper på facebook og ser så å si daglig folk stille spørsmål om kremer/kurer for ditt og datt – og pørsmål som “burde jeg gå til lege?”. Jeg tenker – når det er såpass “alvorlig” at du tenker tanken om du burde gå til legen – så BURDE du gå til legen! Aldri la det være opp til fremmede mennesker hva du skal smøre på huden din. Det kan gjøre vondt verre – selv om det funket for andre.

Nå er jeg halvveis hypokonder (selverklært, såklart) og ringer mamma (og bestemor, onkel og tante, haha) eller legen for den minste ting. Det kunne aldri falt meg inn å spørre etter tips på nettet uansett hvor mye du måtte stole på at det er en “ordentlig” gruppe med “ordentlige” folk. At jeg ringer mamma burde jeg egentlig bare slutte med, for hun sier alltid “ring legen” med en passe oppgitt stemme. Og spør jeg tante og onkel får jeg som regel alltid til svar at jeg må amputere noe eller blir å dø, haha. Som jeg sa – selverklært hypokonder..

Hvertfall! Jeg ser spesielt folk spørre etter tips mot uren hud. Dette er jo også som regel mer ekstreme tilfeller enn bare en og annen kvise, skal sies. Jeg ber dere som har hudproblemer – VÆR SÅ SNILL – ikke ta i mot tips og råd fra en jentegruppe på facebook. Har du et ekstremt tilfelle av akne kan du få medisin hos legen. Du kan også få skreddersydd hudpleiebehandling på for eksempel spa. Selvfølgelig kan noen ha fått tips som har hjulpet dem, MEN – noe som funker for andre, kan i verste fall gjøre at du blir enda verre. Alle har forskjellig hudtype, noen kan ha allergier man ikke er klar over og for noen er det kun reseptbelagt medisin som fungerer. Men det er ikke opp til en facebookgruppe å bedømme – det er derfor du har en fastlege. Det er derfor vi har mulighet for å dra til hudleger.

Jeg har selv vært utrolig plaget og for meg funket kun medisin fra hudlege. Jeg ble aldri bedre av noen andre produkter jeg prøvde – og enkelte produkter gjorde at jeg ble seende enda verre ut. Jeg angrer på at jeg ikke dro tidligere til hudlege, for da kunne jeg kanskje blitt bedre enda tidligere. Men så er man ung og optimistisk da – og tror det skal gå over. Eller at om man prøver alt av hudpleieprodukter på markedet skal noe til slutt funke.. Så jeg har vært litt dum der jeg òg.

I alle fall, nok en gang – vær så snill å bruk legen din. Ikke stol på at et tips fra facebook skal gjøre deg bedre. Er det et problem du lurer på om du må kontakte legen for, så er det mest sannsynlig lurt å ringe legen. Dette innlegget er ikke ment for å tråkke på de som gjør dette, men mer som tips etter egne erfaringer.

SÅ HÅPER JEG ALLE FÅR EN FIN DAG VIDERE OG GOD HELG, MED ELLER UTEN TIPS FRA MEG OG FACEBOOK ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg