når media forteller deg at du skal miste jobben

I dag har vært en sånn dag hvor alt virkelig har falt i grus. En dag hvor du ikke klarer å se lyset i enden av tunnelen uansett hvor hardt du prøver.

Jeg våknet fra en to-timers powernap for ikke så lenge siden. Jeg klarte ikke lengre sitte våken med tankene så jeg måtte rett og slett tvinge meg selv til å sovne. Jeg trodde det skulle hjelpe på, men jeg kjenner at tårene uansett presser på nå når jeg skriver innlegget. At jeg skal det så jævla tungt, selv om det er en naturlig reaksjon – det hadde jeg ikke trodd.

Jeg kom til jobb i dag kl 11.20 til en overskrift i Harstad Tidene som fortalte meg at 01.desember sto jeg uten jobb. Første reaksjon var å le for meg selv, for dette har vi jo vært gjennom før. Det er jo ikke første gang media spekulerer i om vi skal legge ned lokasjonen vår i Harstad. Så sjekker jeg mailen og finner ut at vi skal ha allmøte kl 12. Jeg kobler ikke og har egentlig vanskeligheter med å tro at det har noen sammenheng til å begynne med.

Der får vi beskjed om at det er lagt frem forslag til nedleggelse av vårt kundesenter i Harstad. Dette skal bli tatt opp den 17.10 og hvis det blir en realitet lukker de dørene allerede 01.12. Om drøyt to måneder. Selvfølgelig vinkler HT dette til at det allerede er en done deal, og jeg møter plutselig en overskrift som sier at vi blir 86 arbeidsledige den 01.12, etter dette møtet. Jeg synes ikke det er greit av media å utnytte en såpass sårbar situasjon for ganske mange mennesker, til å få klikk på artiklene sine. For vi alle vet jo hva såkalt “click bait” går ut på – nettopp det de gjør her. Men what’s new liksom.

Nei, det er ikke noe som er bestemt enda. Noe de øverste lederne våre poengterer flere ganger. Men vi ser jo at sannsynligheten er stor. Det gleder meg uansett at politikere, vår egen ordfører og ikke minst fagforeningene jobber så på for at dette ikke skal bli en realitet. Jeg er så evig takknemlig for at mange ønsker å kjempe denne kampen for oss og er enige med oss i at dette ikke må skje. Staten er en stor eier i Telenor, så jeg håper – og tror – de vil se at de også har en sentral rolle i dette og griper inn. Det har vært en tung dag på jobben med mange spørsmål, og jeg er nok en gang så evig takknemlig for våre tillitsvalgte i fagforeningen som har vært der for oss i dag. Det har vært tårer, frustrasjon, sinne. Vi har også ledd og dratt vitser om nedleggelsen, noe jeg tror kun kommer som en slags forsvarsmekanisme.

Vi blir ganske mange som blir stående på bar bakke om de velger å vedta dette, og som ordføreren også poengterer i et intervju er det ikke nødvendigvis så lett å skulle finne ny jobb i byen. Vi er ganske mange ufaglærte og det er ikke så alt for mange ledige stillinger i Harstad som ikke krever utdannelse. Og hvis lignende nedleggelse skulle bli gjort på i Bærum kommune, så hadde det vært 450 arbeidsledige. Så det sier jo litt, det er snakk om en ganske stor nedleggelse de foreslår.

Så nå er det bare å gå rundt med en evig stor klump i magen i 12 dager og vente på “dommen”. Dommen om jeg blir arbeidsledig fra og med 01.12 og må finne meg en ny jobb, eller om jeg faktisk kan ta de ekstra vaktene jeg hadde planlagt å jobbe i jula.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg