Lekser skaper angst, dropp dem med loven på din side!

Jeg kom over en artikkel på facebook, og på VG hvor det står svart på hvitt forklart hvorfor lekser burde droppes. Det skaper blandt annet angst og er ikke bra for barn, og såklart, jeg er helt enig! Du kan lese alle sakene her:

Lekser er overgrep mot barn – Dagbladet
Lekser skaper angst – VG

Lekser er overgrep – VG

Og dette ble skrevet i 2000 og 2005 – altså, det er ikke noe de på Stortinget legger under første prioritert. Jeg synes virkelig dette er noe som de burde sette på sakslisten sin og vurdere. Hva er egentlig meningen med lekser? At vi skal lære? Forskere mener i alle fall at det er lite læring i hjemmelekser, noe som jeg selv har erfart nå i 11 år, jeg lærer rett og slett ingenting av lekser.

“Ut fra forskningen ser det ikke ut til å foreligge data som på en overbevisende måte viser at lekser er nødvendige for innlæringen. Dette stemmer også med sunn fornuft: Det er tungt å lære, man må yte opp mot sitt beste. Men ingen yter sitt beste når de er utslitte etter en lang dag. Derfor lærer man lite av å gjøre lekser.” – VG

Kanskje dette er en sak som kan blåses opp igjen om bare nok folk støtter forslaget, TENK for noen herlige dager det hadde blitt uten lekser! Men jeg har også gjort et annet funn, en artikkel hvor det sies at du kan droppe leksene med loven på din side. Les artikkelen Lovlig å droppe leksene? – Nettavisen, som faktisk ble skrevet i 2009! Lurer på om det kan funke å komme med den der til lærerne..

Hva er din mening om dette?

4 kommentarer

Siste innlegg