Største skrivefeilen i bloggverden

Etter en alt for kort påskeferie sitter jeg atter en gang på skolebenken, har egentlig ett eller annet prosjekt men leser heller blogger og sitter på facebook. Har lest x antall blogger nå og irriterer meg grønn over folk som rett og slett ikke kan bøye verb. ER det noen av dere som KAN bøye å tilbringe?? ca 95% av bloggene jeg har lest skriver “jeg har tilbringt”, og vil kanskje påstå at dette er den største skrivefeilen i bloggverden. Til og med folk som hevder de selv irriterer seg over feilskriving i blogginnlegg, presterer altså å bøye tilbringe feil. Til alles informasjon, det bøyes på denne måten: har tilbrakt. Bare sånn at folk i fremtiden kanskje kan skrive det rett.

Jeg er ikke av den typen som irriterer meg veldig over små skrivefeil, eller feil stavelse. Men for guds skyld folkens, om dere skal påstå at dere ikke klarer å se skrivefeil, så sørg nå for at du skriver rett selv! Når dette er sakt, så er jeg sikker på at jeg har mange skrivefeil selv, men dette er en feil som irriterer meg veldig.

7 kommentarer
    1. feel your pain! er faen så irriterende med skrivefeil!
      men de jeg irriterer meg mest over, er de som skriver dødsmye skrivefeil (ikke sånne som du, men sånne “heij eg ha rlest ei bo ki dag” sånn “jeg skynter meg å blogge, for jeg er dritkul”…..)

    2. forstår deg godt, men det jeg aldri har tenkt så mye på er at veldig mange har skrivevansker, og sliter med grammatikk, syntaks, morfem osv innenfor norsk skriftmål! men forstår at du irriterer deg over det. jeg gjør det selv, men er nok fordi jeg skal bli lærer og har nettopp lest igjennom grammatikken i bruk… Btw så skrives sakt – sagt. Bare noe jeg ville kommentere når du først var innpå skrivefeil 😉

    3. MARITA GUNDERSEN: ja, men jeg tenkter også på folk som skal poengtere at “de irriterer seg over bloggere som har masse skrivefeil”, og presterer selv å skrive feil.
      heheh, ja ser ikke bort i fra at jeg har skrivefeil! men det skriver jeg jo også 🙂 skriver jo til vanlig på nordnorsk, så blir mye miksing og triksing!

    4. Morsomt at jeg skulle snuble innom bloggen din akkurat nå! Jobber med et innlegg nå og har stoppet litt opp ved akkurat det ordet. Har snudd google opp ned på jakt etter preteritumsformen av “å tilbringe”!
      Jeg har en følelse av at det er “tilbragte”.
      Har du funnet svaret på det?
      🙂

    5. Sammy Say: Ja, som jeg konkluderte med i innlegget er det «har tilbrakt» som blir rett å skrive (måtte google litt for å sjekke, tross alt 7 år siden jeg skrev innlegget hehe), og vil da bli feks «jeg tilbrakte» hvis du bøyer det slik.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg