Gossipblogger i Harstad – sosialt selvmord

Som de fleste kanskje har fått med seg, så har det blitt opprettet mange gossipblogger i Harstad de siste dagene. Mye av det som har blitt skrevet har vært “harmløst”, om man kan si det på den måten, og andre ting ikke like harmløst.

Mange har blitt såret og lei seg for ting som har blitt brettet ut om dem på nettet – og andre har kanskje ikke brydd seg like mye. Klart det er moro med slike blogger, til en viss grad – og det er kanskje enda mer moro så lenge det ikke er du som blir hengt ut.

Flere av mine beste venner har blitt nevnt, lagt ut bilde av og skrevet om på bloggene, og dette er såklart ikke noe som er greit for meg å lese i og med at det er mine venner. Det er blitt skrevet om ting der som ett fåtall av personer vet om, og som egentlig ikke skulle komme ut i det hele tatt. Dette gjelder vel flere kan jeg tenke meg? Det er i alle fall not ok. Dette med bloggene har jo blitt blåst opp til det største snakkeemnet i Harstad for tiden og falt helt ut av mening, var det virkelig meningen å dra den så langt at det var nødvendig å anmelde personene?

Jeg har fått skylden for å ha laget alle disse bloggene, jeg har fått skylden for å lage epostadressen til bloggen og jeg har fått skylden for mye av det som har blitt skrevet. Hva er det med folk å måtte dele ut skyld når det kommer til sånn her? Typisk Harstad, om jeg kan få si det.

Uansett hvor mye jeg har benektet dette og avkreftet at det ikke er meg som har hatt noe med bloggen å gjøre, så føler jeg enda at ingen tror på meg. Hvorfor skal jeg da fortsette å fortelle sannheten? Føler nesten at jeg må lyve i dette tilfellet og si “ja det va æ som laga bloggan, u happy now?“, men er det virkelig nødvendig? Skal jeg ta på meg skylden for at noen har hatt så mye fritid til overs at de har laget en blogg hvor de virkelig har gått inn for å tro at de lever i Gossip Girl? Newsflash: det er en TV-serie, slikt skjer ikke i virkeligheten.

Jeg har verken motiv, grunn eller interesse av å gjøre noe slikt. Jeg har vett og forstand til å tenke på at det kan få konsekvenser for meg om jeg lager en slik blogg, både med tanke på anmeldelse, at man skaffer seg uvenner og ikke minst – det er sosialt selvmord. Uansett hvor mye man prøver å gjemme seg bak nye epostadresser, falske navn eller rett og slett prøver å holde seg 100% anonym, så kommer alltid sånn her ut.

Det kommer ikke til å ta lange tiden før en eller annen får vite hvem som sto bak bloggene, og sprer det videre. Forhåpentligvis skjer dette fort. Folkens, vi bor i Harstad, er det ingen som har skjønt til nå at ingenting holdes hemmelig for alltid? Jeg tror alle har opplevd at en eller annen gang så kommer sannheten ut, uansett om du vil det eller ikke.

Folk jeg trodde var mine beste venner har skuffet meg når det kommer til dette, folk jeg trodde jeg kunne stole på. Hvor morsomt er det å få slengt i trynet flere dager at det være du som har laget bloggen, fordi alt tyder på det? Skulle ønske alle kunne få føle litt på det som jeg har fått kastet etter meg den siste tiden, enda det ikke er noe jeg unner noen som helst. Jeg skal ikke dele ut noen skyld, eller fortelle hvem jeg tror det er, for hva får jeg ut av det? Ingenting. Det er bare konklusjoner, ting man tror. Man kommer ingen vei med å spre rykter.

Da vil jeg bare avslutte dette med å si: dessverre, det er ikke jeg som har laget noen av bloggene! Så dere får nok bare fortsette med detektivarbeidet deres.

Og om dere mot all formodning skal ha noe dere lurer på, så kommenter. Jeg bryr meg ikke om du er anonym eller står frem med navn, kan jo ikke bli værre enn det allerede er 🙂

20 kommentarer
    1. vældi bra skrevve 🙂 når man bor på en sånn liten plass, så sprer ryktan sæ som ild i gress!
      å det at mange av ryktan kanskje ikke e sann, e utruli kjipt!

    2. Jim Hansen: jepp, det e kjipt. i alle fall når æ må sitte å ta i mot all driten, glede mæ bare til de som gjor detta blir tatt! da ska alle få spise ordan sine, og æ vente spent på unnskyldninge:)

    3. Men nu har det sæ nu sånn at den bloggern klarte å bruke bilda som e henta fra ei mappa på facebook kor det e kun en bestemt gjeng som har hatt tilgang til, og det e fra den gjengen det e kommet mest “gossip”. Når man ser at det står dritt om dæ på en sånn blogg går man automatisk i forsvarsposisjon og prøve å finne ut kem det e, i detta tilfelle e det ikke mange å velge mellom og man må bare regne med å bli beskyldt om man e en av de mulige, treng ikke være no personlig retta mot den personen, men som sakt så undersøke folk og legg to og to sammen.

    4. Nei man vet jo ikke, men e vell veldig lett å tru at man vet det om alt e retta mot en person. Men e veldig feil å gå på personangrep uten at man e 100 % klar over fakta, det e æ helt enig i, men æ skjønne at folk blir frustrert med tanke på at det tydelighvis e en i “gjengen” som gjør det her, en av de nærmeste som man skal kunne stole på og fortelle alt til.

    5. Det e unødvendig å henge ut andre på nett sånn som det blei gjort på bloggan. Men ja det va artig, men enkelte ting blei litt for drøyt. Syns værtfall det e sinnsykt dårlig gjort å skal gi skylda til nån uten å vite helt sikkert kem det e. Æ trur ikke du har gjort det, og æ håpe man finn ut kem som sto bak bloggan snart.

    6. Syns det e helt bak mål at en person skal bli klandra før det. Men æ kan jo ærli innrømme at når dokker skal sitte å flire av sånn “gossip” på nettet, så man dokker jo bite tennern i sammen når nån skal klandres. Æ har hørt en million ganga at “ååååh, det bilde har bære den å den å den person” å du har blandt anna blitt nevnt, men sant .. man kan ikke klandre noen før det som e gjort når vi ikke veit kem det. Æ syns åsså at det blir feil å flire av det, før enkelte ting treng ikke ligge på nettet, og alt som va skreven på de bloggan syns æ personlig va upassanes før alle å lese. Når folk skal skrive om kem som har vært i MI leiligheit så syns æ virkelig det går før langt, menmen.
      Harstad i et nøtteskall, man lære å kjenne byen bra raskt, å æ skjøll e jo ny her så well .. ka veit vell æ. Men, at en person skal få skylla blir feil, å hvertfall om det ikke e den person, men man skal heller ikke gå å si at man trur det e noen andre. Den som har gjort får vell bære holde hode kaldt å “den tid den sorg”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg