som i barnefilmene

Når du ser på filmer virker alt så enkelt. De kan gjøre hva de vil, men filmen vil uansett ha en happy ending. Hvorfor kan det aldri lages filmer som faktisk er lik virkeligheten? Det er ikke alltid at virkeligheten har en lykkelig slutt, er heller ikke alle som lever lykkelige i alle sine dager sammen. Spesielt barnefilmer er slik og det er jo disse vi har vokst opp med, disse som skal prøve å lære oss hvordan det er når man blir voksen og skal finne seg en kjæreste, få barn og gifte seg. Stakkars barn, deres syn på kjærlighet og livet om 20 år er virkelig ikke realistisk. For dem må jo livet virke som en dans på roser.

Tumblr_md3okbhdmv1ri2pk9o1_500_large

Tumblr_md2uqhn1r81rr0wc0o1_500_large

Jeg vil leve i en film. Jeg vil ha det så enkelt. Da jeg var 5-6 år hadde jeg en ganske enkel drøm om å bli prinsesse, sånn som jenta i alle filmene mine. Få meg en prins, bo i slott og ha tjenere, hester og alt man kunne drømme om. Jeg så på tegneseriene som realistiske, jeg trodde jeg kunne ha det slik når jeg ble voksen. Jeg visste ikke at filmene bare var tegnet, jeg trodde faktisk at det var ekte folk som levde sine ekte liv. SLIK ville jeg ha det. Selvfølgelig har jeg med tiden funnet ut at slik er det da ikke og at det skal ganske mye til for å kunne bli prinsesse, slik som jeg drømte om.

They-dont-know-about-us-44_large

Hvorfor skal man “lure” barn slik? Hvorfor skal man få dem til å tro at verden bare er kjærlig? Hvorfor skal de tro at de kommer til å finne “prince charming” bare med å knipse? For slik er der jo aldeles ikke. Selvølgelig er det jo nedturer i filmer, men som alltid – en happy ending. ALLTID. Og de som tror det er slik i virkeligheten – de lever i fornektelse. Det er sjelden at vi ender opp med mr. Perfect når vi er i tenårene. Som oftest må man lete i flere år før man finner den rette, og helst gjøre 6-7 feil først.

I filmene er det ikke sånn. Jente møter drømmeprins – jente og drømmeprinsen blir forelset – gifter seg – lever lykkelige i alle sine dager. Hvorfor? Hvorfor kan det ikke bare være noen mellom der som ødelegger for alt? Noen som er forelsket i en av dem? Utroskap? Nei, for slikt kan det jo ikke være noe av. Nei huff, barn må jo ikke få vite at det finnet utroskap og løgn i verden, det hadde blitt for dumt.

Tumblr_md035silfe1rkrnnfo1_500_large

2 kommentarer
    1. Det er vel fordi ungdomstiden er så vanskelig og full av dritt at barn må få lov til å ha det bra mens de enda er unge, tenker jeg 🙂 men er veldig enig i det du har skrivd også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg