nei til dagens samfunn

Hvis det er noe jeg har lagt merke til de siste årene, så er det at jenter på 12-13 år fremstiller seg selv som voksne jenter. Det virker som om de faktisk tror at de er voksne og kan gjøre hva de vil. De legger ut utfordrende bilder, drikker alkohol, røyker, snuser og snakker åpenhjertlig om alt de har gjort. Hvor er foreldrene i denne sammenhengen? Synes de det er greit at småjentene deres holder på på den måten? Jeg ville overhodet ikke godtatt om min 12 år gamle jente la ut bilder av seg selv kun i stringtruse, andre utfordrende bilder eller bilder med alkohol. Men sånn som samfunnet tydeligvis har blitt, så er dette akseptabelt. Eller, det er vel ikke akseptabelt – men foreldre har ikke kontroll på barna deres. Dette skremmer meg, både med tanke på mine fremtidige barn og mine småsøstre. Hvilket syn på hverden er det de må ha? De må jo tro at det er helt normalt å gjøre slike ting når man ikke har blitt gammel nok til å konfirmere seg engang.

At en jente på 11 år kan si at “ja jeg har drukket alkohol” synes jeg er helt bak mål. Men det sjokkerer meg jo egentlig ikke, men at de faktisk bretter ut om det på nett og er såpass ærlig – DET sjokkerer meg! Da jeg var 11 år visste jeg ikke hva alkohol var og jeg lekte enda med mine barbiedukker. Selvfølgelig har samfunnet endret seg siden den gang, for nå går jo alt over pc og nettbrett. 

Det er også noe som skremmer meg, hvor mye kontroll har egentlig foreldre når det kommer til sosiale medier? Selv hjelper jeg til med å passe på mine småsøsken når det kommer til sosiale medier som instagram, snapchat og ellers andre plasser hvor de kan snakke med folk. For det er jo litt skummelt, plutselig finner de seg en “venninne” som viser seg å være en gammel gris. Det er jo ikke det eneste skremmende med sosiale medier, for nettmobbing er vel også noe som praktiseres daglig og noe jeg har vært vitne til når det kommer til unge på 10-11 år. Nå om dagen kan ikke barn gå hjem fra skolen og være “kvitt” mobberne, nå kommer de hjem til kommentarer fra mobbere også på nettet.

Eller kanskje det bare er jeg som begynner å bli gammel og er alt for gammeldags når det kommer til slike ting. Kanskje det er sånn det er mening at samfunnet skal være. . .?

2 kommentarer
    1. Du er ikke alene om disse tankene, jeg har tenkt akkurat det samme!
      Gruer meg nesten litt til mine egne barn skal vokse opp om noen år… :O
      Jeg gjør også det samme som deg, følger med mine yngre søsken i sosiale medier, for det tror jeg kan være lurt 🙂
      Det er jo ikke lett for foreldre og følge med på alt heller, det finnes jo så utrolig mye greier nå, føler nesten at ikke engang jeg klarer og henge med :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg