snakk om å være dobbeltmoralsk

Jeg er ikke en fanatiker når det kommer til ting som mat som “inneholder” dyr (som for eksempel knokler), kjøtt og slike ting. For jeg er jo ikke vegetarianer og skjønner at hverdagslige ting som mat er vanskeligere å styre unna. Men det er en ting som irriterer meg veldig når det kommer til vår art – at folk kjøper klesplagg som så åpentlyst er hengt ut i media for dyremishandling. Sånne ting er så utrolig enkelt å styre unna, når det er så opplyst som det er. Med dette tenker jeg selvsagt på canada goose. Dette er et merke som er veldig i fokus for tiden, og folk er mer enn nok opplyst om hva som er gjort for å lage klær i dette merket. Eller for å være presis: hva som er gjort for å få den “pene” pelsen på hetta.

Det verste jeg hører fra folk er “ja men herregud, jakken er jo uansett laget så da kan jeg like godt kjøpe den” og “dyrene er jo døde uansett om jeg kjøper jakken eller ikke”. Tenk deg godt om. . . Når du kjøper den jakken, så må jo den erstattes med en ny sånn at venninnen din kan kjøpe seg en lik jakke, sant? Ergo – du bidrar til å produsere enda flere jakker og bidrar til å drepe enda flere coyoter for pelsen sin. For hver jakke som kjøpes, så støttes dyremishandling. Og hvis du er så dum at du tenker “ja men det er bare meg” så er du, ja, dum. For hva om alle skulle tenke sånn? Hva om alle skulle gått rundt å tenkt “ja men han ranet en bank da kan jeg også det”?

“Bare” deg blir fort til 3-4000 mennesker, og at “bare” du og 3000 andre kjøper ekte pels hjelper næringen til å overleve, noe som gjør at flere dyr må lide for din skjønnhet. Se på disse skapningene da, er de ikke bare uendelig nydelige? Disse er på kragen til jakken din som kostet deg 7000kr. Jeg får faktisk tårer i øynene av å tenke på at disse nydelige dyrene må dø for mennesker. . .

En annen ting er de som presterer å bryte fra seg “jeg er ikke for dyremishandling bare fordi jeg kjøper meg en canada goose jakke!” og “det betyr ikke at jeg er for dyremishandling bare fordi jeg bruker jakken” nei det må du jo ikke tro. Du bærer jo bare ikke et dødt dyr på skuldrene. Nei nei. Dumme meg! Og tror du pengene du betaler for jakken går til å bygge store områder til dyrene hvor de kan leve i fred og ro med barna sine til de dør av alderdom, for SÅ å bli flærret pelsen av? Nei nei kjære deg, bare nei. Når du bruker pengene dine på en canada goosejakke støtter du pelsdyrernæringen, noe som igjen tilsier at du støtter dyremishandling og avslutter med at du støtter det at dyr blir drept. Du er ingen dyrevenn, og du er heller ikke mot dyremishandling. Sånn er det bare!

Bare for at dere skal være opplyst: Canada Goose er laget på en måte som innebærer dyremishandling som er ulovlig i Norge. Ja, det er faktisk så ille at noen av metodene de bruker strider mot norsk lov! Blant annet kan du se fotsaksen under her, som de setter seg fast i og kan pines i opptil flere timer før de blir drept. . .

Coop OBS! Har i disse dager tilbud på Canada Goose jakker. Ja alle sammen, go crazy, koster bare 3990kr og du får bære en stakkars coyote på dine skuldre! Coop er jo en ganske stor kjede i Norge, så jeg reagete litt på at de støtter dyremishandling. Derfor tenkte jeg å google hvordan coop stiller seg i forhold til dyr. . . Og hva tror dere jeg fant? Joda, her er coop sine egne ord: “I Coop viser vi omtanke for mennesker, dyr og miljø, og arbeider for en bærekraftig samfunnsutvikling. Jeg vet ikke med dere, men dette blir da litt dobbeltmoralsk? Også med overskriften “omtanke”. Dette toppet bare mye av det som allerede irriterer meg. Jeg måtte faktisk le da jeg leste at de viser omtanke for dyr! Jeg ser det, dere har døde dyr i butikken deres og selger dem atpåtil til halv pris. Dyrene er da mere verdt enn som så når dere først skal selge dem?

Når jeg ser noen som kjøper seg en canada goose nå til dags, så klarer jeg ikke tenke annet enn at den personen er egoistisk og kun er opptatt av sin egen forfengelighet. Fordi det er jo det de fleste tenker når de kjøper jakken, det er jo fordi den er så fin! Fin? Jeg synes ikke noe som representerer en annens død, er fint å se på. Og jeg synes helt oppriktig at du er en forferdelig person som kun bryr deg om deg selv om du kjøper deg en sånn jakke. Det er ikke dermed sagt at jeg skal bli uvenn med alle som kjøper seg en slik jakke (for jeg har mange venninner som har goose. . .) men du kan ikke forvente at jeg skal fortelle deg hvor fin den er. Fordi det er den faktisk ikke.

Så helt til slutt: kan dere som er for ekte pels (ja, du som kjøper goose og andre klær med ekte pels) fortelle meg hva som gjør det mer greit å drepe coyoter og andre ville dyr, i stedet for hunden eller katten din? For tenk om det var nettopp DITT dyr som måtte lyde for en liten ubetydelig ting som en pyntekrage, eller en pelskåpe? Hadde du syntes det var like greit? Hadde gjort seg godt med kattepusen din på hetta di, tror du ikke?

Du kan godt lese deg litt opp om det er noe du lurer på eller er usikker på. Dyrevern.no, dyrsrettigheter.no og peta.org har masse bra lesestoff!

21 kommentarer
    1. Jo nå skal jeg fortelle deg noe som irriterer meg GANSKE så mye med det du skriver akkurat nå. Jeg har selv en SVEA jakke som jeg kjøpte her i Tromsø på mas til rett under 4000 kroner. Og det som irriterrer meg ganske så mye er at jeg gang etter gang får høre at jeg er dyrens verste venn, at jeg er for dyremisshandling og at jeg er en fæl person. Og når dere bloggere skriver disse lange tekstene om hvor forferdelige vi som går i pels er, så kjenner jeg at det begynner å koke over. SOM DU SIER, vi vet jo va som skjer med disse dyrene, og dere ser oss kjøpe jakkene fordeom, så hvorfor lage så mye oppstyr rundt akkurat den delen? når jeg vet hva som skjer med dyrene når jeg kjøper svea, ja da vet jeg det. Og da har jeg gjort et valg om å fortsatt kjøpe den. Så hvorfor henge deg opp i akkurat det? Utrolig irriterende. Og vi som kjøper SVEA og canada goose respekterer at dere ikke vil kjøpe disse jakkene, må faen meg dere respektere at vi velger å kjøpe de. Dere er ikke noe bedre hvis det er slik du tror det. Som sagt, alle må velge en side. Om de er for eller imot pels. Mange har gått over til “For-siden” og mange har gått over til “imot-siden”. Men når dere på “imot-siden” begynner og trakasere oss på den andre siden blir det for teit. Vi har gjort et valg, deal with it. Vi rager jo ikke akkurat på dere for at dere ikke kjøper jakkene. Takk for meg

    2. Jeg kjøpte meg nettop en ny jakke, som da hadde pels på. Jeg var veldig usikker i og med at jeg ikke synes det er rett at dyr skal drepes kun for å komme på en jakke, men jeg undersøkte om jakken og spurte i butikken og de sa at dyret som ble brukt på jakken allerede ble sett på som et skadedyr slik at dem allerede kom til å bli drept, så da ser jeg ikke at det er så veldig galt å ta pelsen om dyret allerede blir drept?

    3. Utrolig bra skrevet, og jeg er virkelig utrolig enig! Har så sykt dårlig samvittighet etter at jeg kjøpte meg min vinterjakke (med pels)! Den tabben skal jeg virkelig ikke gjøre igjen! Digger bloggen din:)

    4. Til dæ Gunvor, dyr som brukes til pelsoppdrett og stappa i/på diverse klær e langt fra skadedyr! å du kan jo ikke ha mange hjernecella om du trur det.
      Når folk sir at man må være vegetarianer for å være mot pels e også bare bullshit! dyr i Norge iallefall brukt i matproduksjon blir avliva på humane måta og tar ikke skade av det, mens dyr i pelsoppdrett blir misshandla og pint på det groveste gjennom hele livet!
      bra innlegg 🙂

    5. utrulig bra innlegg! er helt tragisk at noen ønske seg ei sånn jakka og vil gå rundt med et av de fineste dyran i verden kun for å føle seg like varm som de ville følt seg i ei vinterjakke til 1000,-

    6. Kaya Lykstad: tusen takk! du får investere i ny jakke over nyåret da, kanskje med penger du får i julegave? man får aldri nok vinterjakker, og hvertfall ikke nok av vinterjakker med falsk pels 😀 jeg har ikke mindre enn fire(?) vinterjakker med falskpels, haha!

    7. Gunvor: det synes faktisk ikke jeg.. om dyret allerede er dødt så synes jeg det skal få sin fred og ikke bli flådd for pels! dessuten blir de ikke drept på en pen måte, NOT AT ALL… her er det snakk om tortur, fotsaks og det som verre er. det blir det samme som å si om et menneske “det er jo allerede dødt, så hvorfor ikke bare kutte kroppen opp?” om man skal sette det litt på spissen da..

    8. hanna: fordi det er min blogg og mine meninger, derfor lager jeg oppstyr – fordi jeg kan 🙂 og nei, hvorfor skulle dere rage på oss? er ikke vi som stjeler pelsen til uskyldige dyr. men back to point – jeg skriver at jeg ikke kommer til å bli uvenn med folk som kjøper goose (noe som vil si at jeg ikke klikker på vennene mine om de kjøper det, jeg _respekterer_ dem) og jo, vi er bedre, det er ikke bare noe jeg tror, men vet.

      men selvfølgelig, om du innrømmer at du bryr deg mer om en vinterjakke enn om livet til ett dyr, så skal jeg ikke si noe på det 🙂 de som irriterer meg er de som sier at de er mot dyremishandling ,men likevel kjøper jakken. akkurat som jeg skriver i innlegget!

    9. Hanna: “Vi har gjort et valg, deal with it. Vi rager jo ikke akkurat på dere for at dere ikke kjøper jakkene. Takk for meg”
      Really? ? Ja, takk for deg! Selvfølgelig rager ikke dere på oss, det er da ingen som kommer til skade på “vår side”. Ikke noe poeng i å prøve å rettferdiggjøre deg selv. Ett liv skal ikke måtte tas, for at vi skal føle oss fin. Hva så om vi “henger dere ut”, dere som bruker pels, kanskje dere da tenker dere om to ganger neste gang?
      “Why [should] some animals be in small, narrow, claustrophobic cages without freedom just because … human kind wants to look good?”

    10. Fikk min i julegave med pappa for ett år siden, den sto ikke på ønskelisten min, den var uventet. Jeg ble utrolig gla selvøflgelig, ikke super gra, men gla. Jeg bruker den fordi det var en julegave fra pappa som sikkert hadde blitt utrolig lei seg om jeg ikke brukte den.

    11. Helt enig i det du sier! Og de som driver å unnskylder seg i kommentarfeltet ditt, og andre plasser er rett og slett tåpelig. ”Deal with it” er ikke noe man kan gjøre, man skal ikke ta så lett på en så stor sak, det handler om mange tusen misbrukte kropper og liv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg