å være 1 av 20

I fjor var det veldig mye skriverier om barn som ikke ble bedt i bursdager, barn som ble holdt utenfor. Dette er nok dessverre et problem som har vært i mange, mange år, men som (om jeg får si det) HELDIGVIS har blitt blusset opp mer i media i det siste. Det er viktig å få frem slike ting, det er viktig at foreldre blir oppmerksomme på at slike ting faktisk skjer og kan gjøre noe for å forhindre det. Det er helt forferdelig at barn i barnehagealder skal oppleve å bli utestengt og ikke bedt i bursdager. Det er forferdelig at ikke alle skoler har felles regler når det kommer til bursdagsinvitasjoner, noe så enkelt som “enten ber du alle, eller så ber du ingen” kan da ikke være så vanskelig å gjennomføre? Jeg vet hvertfall at denne regelen hadde småsøskene mine hvertfall for noen år siden, og det burde være obligatorisk på alle barneskoler.

Enda verre er det å lese om barn som har sykdommer og ikke blir bedt i bursdag på grunn av det. FYSJ! Tenk å holde noen utenfor fordi de ikke er “normale” og få medhold hos foreldrene til å gjøre det. En sykdom gir ingen rett til å ekskludere, med mindre det er noe som er ønsket av foreldrene eller barnet. Jeg leste til og med at en mor hadde sagt at hun ikke inviterte et barn med sykdom fordi “det var vanskelig”. Det er ikke mye vanskelig, det er foreldre som gjør det vanskelig. Hva tror du det barnet følte da han ikke ble invitert? For tro meg, det går ikke hus forbi at en i barnehagen/klassen din skal feire bursdag.

// bildelink

Jeg har selv opplevd det å bli ledd av, jeg har opplevd å se folk kaste bursdagsinvitasjonene mine når de trodde jeg var gått. Det er ikke en god følelse å se folk le mens de kaster invitasjonen fra deg i søpla, det er ikke en god følelse å innse at folk ikke vil komme i bursdagen din. Det er ikke en god følelse å sitte igjen med dårlig samvittighet fordi mange ikke møtte opp i bursdagen din, enda det ikke er noe du kunne gjort med det.

Men enda verre må det være å sitte hjemme en fredagskveld og vite at nå sitter resten av klassen i bursdag, en bursdag du ikke var verdig å bli bedt i. Jeg har heldigvis ikke opplevd det, men jeg kan se for meg at det er noe som sitter i deg ganske lenge. Det går utover selvfølelsen din og kan ødelegge mye for deg videre i livet, om det er noe som gjentas. At et barn ikke går overens med èn person i klassen er ikke god nok grunn for ikke å be han/henne. Det er snakk om en stor gruppe med barn som møtes, de to trenger faktisk ikke å være så veldig mye sammen. Det er bare det å vite at man ikke blir holdt utenfor, for å være 1 av 20 som ikke bes er aldri kult. Det er ikke kult å måtte sitte sammen med alle de andre barna skoledagen etter bursdagen, og høre alle snakke om hvor bra bursdagen var. Bursdagen du ikke ble bedt i.

Det største problemet her er dog ikke barna, men foreldrene. Foreldre som ikke klarer å være tydelige nok og sette ned foten om det er èn eller to av 30 som barnet ikke vil invitere. Det er foreldrene som skal gi klar beskjed om at dette ikke er akseptabelt. For det er ikke “bare en bursdag” når man er i barnehagealder og barneskolealder, bursdag er nesten noe hellig når man er i den alderen. Det er virkelig en stor ting å dra på “fest”. Man kan vel egentlig bare leve etter regelen “gjør mot andre sånn som du vil at andre skal gjøre mot deg” når det kommer til dette. La barnet ditt be alle unntatt èn person i bursdagen sin, men da må du faen meg akseptere det når han vil være eneste som ikke blir invitert av noen andre. Hva skal du da si for å trøste han? Hva skal du da si når han kommer til deg og spør “hvorfor ble ikke jeg bedt i bursdagen?”? 

6 kommentarer
    1. Så utrulig bra skrevet! Jeg kunne ikke vært mer enig i at det faktisk er foreldres skyld. Jeg var selv den som ikke ble invitert i bursdager og andre sammenkomster, ikke bare på barneskolen, men også i større alder. Sist var faktisk da jeg var 18 år! (Er 3 år siden) Jeg har en søster som er like gammel som meg, og hun var med på alt, mens jeg satt hjemme og ventet på å høre henne fortelle hvor bra den var, for så å dagen etter høre hvor morsomt alle hadde det. Det er INGEN god følelse!

    2. Jeg skjønner hva du sier og mener her, men er faktisk ganske uenig i “enten alle eller ingen” likevel. La oss snu litt på situasjonen:
      Jeg har en lillesøster på 9 år. Hun har mange venner, men gud hjelpe meg så mange som ikke er venner også. Hun har verdens største hjerte og gjør alt i sin makt for at alle andre skal ha det bra. Likevel er det overload at bitches i klassen hennes, i en alder av NI år. De bruker mye av tiden sin på å “mobbe” henne via snapchat, slenge dritt om henne fordi hun ikke har mobil slik som alle andre har, henge henne ut foran de andre, og stenge henne ute hver gang alle skal finne på noe. Dette er ikke noe morro for en niåring i det hele tatt, og hun har brukt mye av tiden sin på å sitte inne å gråte til læreren i flere av friminuttene fordi hun blir stående alene, mens noen av jentene i klassen hennes tar overhånd og bestemmer at hun er den eneste som ikke får være med.
      i sommer hadde hun bursdag og skulle selvfølgelig feire dette. I hennes klasse gjelder regelen du snakker om; enten inviterer man alle, eller så har man ikke selskap. Min søster ville jo selvsagt feire, og inviterte da hele klassen- inkludert de jentene som er stygge med henne daglig.
      Feiringen hennes endte med at hun gråt seg i søvn på kvelden etter alle hadde gått hjem, fordi enkelte jenter fra klassen ikke tålte at hun fikk oppmerksomhet. De gav henne stygge, BRUKTE gaver, de disset klærne hennes, stengte henne ute fra lekene i SITT EGET SELSKAP, og stjal godteriet hennes. de åpnet gavene for henne, og ødela flere av de nye lekene før hun fikk prøvd dem selv.
      Så fortell meg dette: Hvor faen er logikken i at dette er mer rettferdig, enn at hun skulle fått lov til å hatt et lite selskap med bare sine nærmeste venner, og faktisk hatt det gøy?
      året etter valgte hun å ikke feire bursdagen sin, fordi hun ikke orket å ha alle de jentene på besøk et år til. tenk litt over det før dere sier dere helt enige i det som står skrevet over her.

    3. Marianne: Jeg har forståelse om det er snakk om mange som ikke blir invitert, men som jeg også skriver i innlegget så blir det feil å skulle la være å invitere 1 eller 2 om du inviterer resten av klassen. Er det snakk om store deler av klassen som ikke blir invitert er det jo ingen problem – og hvertfall ikke om ungene ikke er venner engang. For det er en grunn til at innlegget heter “å være 1 av 20”. Men kanskje jeg ikke fikk det godt nok frem! og “enten alle eller ingen” var egentlig mest for å få frem poenget.
      Men nok en gang – her er det foreldrene sin feil. Brukte gaver, tenk at noen foreldre kan ha så dårlig oversikt over hva barna deres gjør og gir bort?
      Og at de har vært så fæle med henne mens deres egne foreldre har vært der? Gjorde de ingenting med det? Om det hadde skjedd mot mine småsøsken hadde jeg kastet dem ut på flekken, uten å nøle. Og atpåtil ringt foreldrene deres, fortalt hva som hadde skjedd og forklart at det er derfor de aldri får komme i bursdag igjen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg