må definitivt sees

Denne posten skulle jeg egentlig poste tidligere i dag, men glemte det av før jeg dro på middag til tante. Sorreeey! Men kanskje noen enda ikke har bestemt seg for søndagsfilm i dag, og får tips nå likevel? Nå skal jeg sette meg ned å redigere noen bilder av nordlyset jeg nettopp tok, sååå fine!! Jeg er så glad jeg bor i nord norge når naturen viser seg fra sin beste side, og ikke minst er jeg glad jeg setter pris på det.

Dette innlegget blir jeg i alle fall å dele opp i flere innlegg, innså plutselig at det var en god del filmer å anbefale som er basert på ekte! Tenkte det var greit å komme med litt filmtips nå i anledning helgen, kanskje noen drar nytte av tipsene allerede i dag? Hadde egentlig tenkt å forholde meg til krigsfilmer basert på ekte, men så kom jeg på at det er alt for mange andre filmer som også må nevnes. Så krigsfilmer kommer i et eget innlegg, siden det var en del av den kategorien. Her har dere min liste over must see-filmer som er basert på ekte, i litt forskjellige kategorier 🙂

Jeg tar gjerne i mot tips i kommentarfeltet om andre filmer jeg burde se!


De urørlige (intouchables)
Denne er virkelig fin. Den handler om mangemillionæren Philippe som sitter i rullestol og er lam fra nakken og ned. Han skal ansette en ny pleieassistent og ender opp med Driss, som er den eneste som skiller seg ut av søkerne da han søker kun for å beholde trygdepengene sine. Driss som person er alt annet enn han selv er, men til tross for det utvikler de et utrolig vennskap. Feel-good film!

The Blind Side
Åh, min all time favorite! ♥ Denne er så nydelig. Vi følger Michael som er hjemløs og har hatt en hard oppvekst. Han møter Leigh Anne og Sean som tar han inn i hjemmet sitt og ender opp med å adoptere han. Noe som gir han muligheten til å bli den han blir og fremdeles er den dag i dag – en amerikansk fotballspiller. Rett og slett nydelig og jeg blir varm i hjertet.

Freedom Writers
Denne er basert på en sann historie om inspirasjon, håp og menneskenes triumf over intoleranse og rasisme. Erin Gruwell, hovedpersonen, er en lærer litt utenom det vanlige som underviser på utradisjonelt vis. Filmen er basert på en bok som heter “The Freedom Writers Diary” som Erin har gitt ut, og i filmen vil dere se hva den boken inneholder. Den boken håper jeg å lese en dag! En helt sinnsykt fin film som alle burde se, har ikke tall på hvor mange ganger jeg satt med frysninger og tårer i øyekroken.

The Help
Dette er en av de fineste filmene jeg har sett. Ja, jeg har tørket en tåre eller to under denne filmen. Den handler om mørkhudede hushjelper i USA på 60-tallet og hvordan de ble behandlet av familiene de jobbet for. Det var dårlige forhold for dem, og de fikk blant annet ikke bruke samme do eller spise middag sammen med familiene. Hovedkarakteren, Skeeter, bestemmer seg for å lage en bok med fortellinger fra “the help” som hun gir ut anonymt for å få lys på situasjonen.

The Impossible
Skal jeg se denne igjen vil jeg ha snytepapir tilgjengelig, hehe. Her har du rørende og trist film! Vi følger en familie som opplever en av vårtids største naturkatastrofer – tsunamien i Thailand i 2004. Det er helt utrolig å se hvordan de har klart å gjenskapt det i denne filmen.

The Wolf of Wall Street
Irriterende god film! Og med irriterende mener jeg fordi jeg hater å se Leo i en rolle som får han til å fremstå som en dust. I tillegg får jeg følelsen av at jeg selv er bad-ass når Kanye West begynner å synge themesangen til filmen.. Men den er utrolig bra og basert på livet til Jordan Belfort på 80-tallet – som Leo spiller som hovedrolle. Jordan er en aksjefyr som tjener seg BIG money på aksjer og lever det gode liv.

The Social Network
Dette er rett og slett filmen om hvordan facebook ble til. Og den er bra! Selv om det kan høres dødskjedelig ut, haha. Mark Zuckerberg, som er grunnleggeren av facebook, er altså hovedpersonen og vi følger hans liv før og etter han lager facebook.

Aurore
Denne er hjerteskjærende. Jeg tror ikke det er mulig å se denne uten å gråte. Den handler om Aurore Gagnon, en liten jente som blir utsatt for vold av sin egen stemor og far. Hun dør bare 11 år gammel av blodforgiftning og rett og slett utmattelse – hun er i alt for dårlig forfatning til å overleve. Begynner nesten å gråte av å tenke på hvor trist det er 🙁

Titanic
En tittel jeg føler er selvskreven på denne listen. Selv om historien med Jake og Rose ikke er sann – så er jo selve hendelsen det. En film jeg synes alle burde se i alle fall èn gang i sitt liv. Fin, romantisk og oh so heartbreaking. I tillegg til at man lærer om historien til titanic da! For en stund siden googlet jeg for å lese om ulykken, og det er overraskende hvor presis de har vært i filmen med tanke på de som jobbet på båten og han som laget båten.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg