DET ER SÅ FINT, SAMTIDIG SÅ SYKT

Mange fikk sikkert med seg at for en del år siden gjorde Manglerudhjemmet noe som andre sykehjem ikke har gjort. Da jeg så den første videoen av dette for noen år siden ble jeg så utrolig glad, herregud for et initiativ! Det er så godt å se at noen prøver å gå foran med et godt eksempel. Hvorfor skal eldre som er nødt å flytte på sykehjem bli behandlet annerledes enn oss? Hvorfor skal ikke de få lov å gå på bar, drikke seg et par glass vin eller gå på restaurant? Så derfor ble jeg igjen utrolig glad når jeg så denne videoen poppe opp på facebook – de har arrangert vinsmaking! Bare se på dem, så glade og fornøyde de er. Det er så fint.

Men så får det meg til å tenke. Hvor sykt er det ikke at jeg blir glad av å se eldre “få lov” til å delta på vinsmaking? Hvor sykt er det ikke at jeg nesten feller noen gledestårer av å se eldre menn sitte i en bar og drikke øl? Dette er jo helt vanlige ting. Ting vi kan gjøre daglig om vi ønsker.

Jeg sier JA til flere slike sykehjem! JA til sykehjem som får beboerne til å føle seg litt mer hjemme. Jeg vil tro at flertallet som er nødt til å flytte ikke har så veldig lyst til det. De har nok mest lyst til å bo hjemme, i huset de alltid har bodd i. Men så kan de ikke det, og da synes jeg det bare er på sin plass at man gjør det litt mer hjemmeaktig for dem. Jeg kan forstå at mange er på sykehjem fordi de ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Men de er fremdeles like mye verdt, og er fremdeles mennesker. De har sine interesser og finner glede i ting – akkurat sånn som oss.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg